به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله قرهی در دومین شب جمعه ماه رمضان درباره اینکه چگونه برای شب قدر خود زمینهسازی کنیم؟ مطالبی بیان کرده که متن آن برای علاقه مندان در پی می آید.
ماه نجوای دو طرفه خدا و انسانها
یکی از برکات ماه مبارک رمضان، اتّصال طرفین است، هم بنده به پروردگار عالم؛ هم ذوالجلال و الاکرام به بندگانش. گرچه مِن ناحیة الله همیشه اتّصال هست. هر آنچه انقطاع است، مِن الخلق است و لطف ذوالجلال و الاکرام به انسان، این است که ماه مبارک رمضان را ماه اتّصال عبد به معبود، به طریق سخن گفتن از طریق دعا قرار داده است.
پروردگار عالم ماه مبارک رمضان را ماه نجوای خود با انسانها و انسانها با خودش قرار داده است که بیان کردیم: عمده ضیافت الهی، همین خلوت است. ما انسانها هم وقتی مهمانی میگیریم، هدفمان به تعبیر عامیانه گپ زدن است و إلّا همه آن اطعمه و اشربه و سفره و ...، بهانه است.
لحظات نورٌ علی نور ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان، همه بهانه است، برای این که انسان به پروردگار عالم نزدیک شود و با او دائم و هر لحظه سخن بگوید. انصافاً این یک استثناء است که در همه لحظاتش اجابت دعاست، «دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب».
امّا معلوم است یک لحظاتی، نورٌ علی نور و نورٌ فوق کلّ نور است. یکی از آن لحظات، نیمه شب و سحر است. سحر از روز برتر است. لذا وقتی میخواهند اوج ماه مبارک رمضان را هم به ما اعلان کنند، لفظ «لیلة» میآورند، «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر». خود شب بهخودیخود یک مسئله مهم است و موضوعیّت دارد. لذا سحرگاهان وقت اجابت دعاست.
با فضیلتترین شب، بعد از شب قدر و نیمه شعبان
یکی دیگر از وقتهای استجابت دعا، شب جمعه است. حالا ماه مبارک رمضان باشد، سحر هم باشد (شب از نیمه گذشته باشد)، شب جمعه هم باشد، نور و نور و نور و نور و نور ... است، همهاش نور است و جز نور، چیز دیگری نیست. لذا امشب یکی از آن شبهای استثنائی است. یعنی بعد از شب قدر و نیمهشعبان، شبی با فضیلتتر از شب جمعه ماه مبارک رمضان نیست.
زمینهسازی برای شب قدر
محضر آیتالله العظمی بهاءالدّینی بودم، آقا بیان فرمودند: ماه مبارک رمضان در پیش است، آنچه که قدر شما را قدر میکند، شب جمعه ماه مبارک رمضان است.
حتّی فرمودند: توصیه کنید که اگر دیگران شبهای ماه مبارک رمضان را معالأسف به غفلت میگذرانند و میخوابند، شب جمعه را هر طور شده، بیدار باشند که بتوانند زمینه قدریّه لیلة القدر خودشان را فراهم کنند.
اتّفاقاً این جمله آقا را به آیتالله مولوی قندهاری، آن کنز خفیّ الهی، بیان کردم؛ ایشان فرمودند: همین است آقا! اگر زحمت مضاعف برای شما نیست، نگذارید بچّهها هم بخوابند و مثل شب قدر، قبل از غروب ساعاتی بچّهها را بخوابانید تا همانطور که حاج آقا بهاء بیان کردند از قدر بهرهمند شوند.
بهترین وقت برای خواندن پروردگار عالم
لذا امشب، شب بسیار باعظمتی است:
- اصل قضیّه که سحر خودش موضوعیّت دارد.
- ماه مبارک رمضان، موضوعیّتش مضاعف است و در هر لحظه آن، دعا مستجاب است، «دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب».
- سحر ماه مبارک رمضان طبعاً با سحرهای دیگر فرق میکند.
- شب جمعه.
پیغمبر اکرم، حضرت محمّد مصطفی(ص) فرمودند: «خَيْرُ وَقْتٍ دَعَوْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْأَسْحَارُ وَ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ فِي قَوْلِ يَعْقُوبَ ع- سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي وَ قَالَ أَخَّرَهُمْ إِلَى السَّحَر» [۱] . سحرگاهان خدا را بخوانید چون بهترین وقت است. در سوره یوسف آمده که وقتی فرزندان حضرت یعقوب(ع) گفتند: ما اشتباه کردیم، بخواه خدا ما را ببخشد. حضرت یعقوب فرمود: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي» که بعضی بیان کردند: منظور همین سحر شب جمعه است.
لذا طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص)، بهترین وقت برای این که با خدا راز و نیاز کنیم و او را بخوانیم، زمان سحر است.
اصرار در دعا
یکی دیگر از مطالب دعا، حال چه در شب جمعه و چه در زمانهای دیگر، این است که انسان مصرّ باشد. پیغمبر اکرم، محمّد مصطفی(ص) فرمودند: «إِنَ اللَّهَ يُحِبُ السَّائِلَ اللَّحُوح» [۲] . «إنّ»، «إنّ» تحقیقیّه است، یعنی خدا دوست دارد و میپسندد. او میخواهد کسی که به درگاهش میآید و حاجتی دارد، با اصرار بگوید. یعنی اصرار کننده باشد، خسته نشود و خدا خدا کند، درب خانه را بزند.
این شب جمعه که دومین شب جمعه ماه مبارک رمضان است و شب جمعه دیگر، شب قدر است، حالمان را باید حال لیلة القدری کنیم و وضعمان با شبهای دیگر متفاوت باشد. خضوع و خشوعمان بیشتر باشد، گردنمان را بیشتر خم کنیم. دستمان را بیشتر بالا ببریم و طلب کنیم و عاجزانه بخواهیم.
خدایا! به محمّد و آل محمّد، امشب را دیگر حال دعا و مناجات و سوز دل و انابه و توبه به ما مرحمت بفرما.
خدایا! به محمّد و آل محمّد، شب جمعه ما را شب لیلة القدری قرار بده.
........................................
پی نوشتها؛
[۱] . الكافي، ج: ۲، ص: ۴۷
[۲] . عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: ۱۵۵ - بحارالانوار
نظر شما